Formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler oplysninger om dig til brug for udbud af finansielle tjenesteydelser af enhver art, herunder i forbindelse med:
- betalinger
- kunderådgivning
- kundepleje
- kundeadministration
- kreditvurdering
- markedsføring og
- opfyldelse af forpligtigelser i henhold til lovgivningen.
Bruger du kredit- eller betalingskort, netbank, eller anden betalingsformidling mv., henter vi oplysninger fra forretninger, pengeinstitutter og andre. Det gør vi for, at vi kan gennemføre betalinger, udarbejde kontoudskrifter, betalingsoversigter og lignende.
Vi indhenter oplysninger fra Det Centrale Personregister og andre offentligt tilgængelige kilder og registre. Ved kreditvurdering undersøger vi, om der er oplysninger registreret om dig i kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre. Vi opdaterer oplysningerne løbende.
I forbindelse med ind- og udbetalinger af enhver art, indhenter vi oplysninger fra indbetalere, forretninger, pengeinstitutter og andre med henblik på at gennemføre betalingen korrekt og for at overholde lovgivningen samt udarbejde kontoudskrifter, betalingsoversigter m.v.
I overensstemmelse med hvidvasklovgivningen indhenter vi løbende oplysninger om formålet med og det tilsigtede omfang af kundeforholdet med os. Der indhentes desuden løbende oplysning om, hvor dine midler stammer fra og om usædvanlige transaktioner og transaktionsmønstre. I øvrigt indhenter vi oplysninger, som vi efter en risikovurdering, finder nødvendige for at sikre opfyldelse af loven.
Derudover modtager vi oplysninger om dig fra samarbejdspartnere herunder korrespondentbanker og andre pengeinstitutter, i de tilfælde hvor du har givet samtykke, eller lovgivningen giver mulighed herfor.
Efter hvidvasklovgivningen opbevares oplysninger, dokumenter og registreringer i mindst 5 år efter kundeforholdets ophør.
For at sikre at du kan handle værdipapirer gennem os, indhenter vi oplysninger om statsborgerskab, skatteydernummer og/eller andre oplysninger krævet af myndighederne, når det er relevant til brug for indrapportering af dine handler med værdipapirer til myndighederne.
Vi opbevarer kun dine oplysninger, så længe der er et formål med opbevaringen, herunder så længe oplysningerne er relevante og nødvendige.
Grundlag for behandling af dine personoplysninger
For at være kunde hos os er du forpligtet til at give os en række oplysninger som følge af lovgivningen.
Lovgrundlaget for vores behandling er den finansielle regulering samt anden lovgivning, herunder:
- Betalingsloven
- Bogføringsloven
- Databeskyttelsesloven
- Hvidvaskloven
- Kreditaftaleloven
- Skattekontrolloven
Derudover kan der ske behandling af dine oplysninger, hvis behandlingen er nødvendig som følge af en aftale, du har indgået eller overvejer at indgå med os, eller hvis du har givet dit samtykke.
Vi foretager endvidere behandling af dine oplysninger, når det er nødvendigt for at forfølge en legitim interesse for os. Det kan f.eks. være til forebyggelse af misbrug og tab, til brug for styrkelse af IT- og betalingssikkerheden samt til direkte markedsføring.
Videregivelse af dine personoplysninger
Vores ansatte har tavshedspligt.
Oplysninger om dig videregives kun med dit samtykke, eller når vi er forpligtet eller berettiget til at videregive oplysningerne i henhold til lovgivningen.
Oplysninger om kundeforhold kan f.eks. videregives uden samtykke samarbejdspartnere til brug for varetagelse af administrative opgaver.
Oplysninger om dig kan f.eks. også videregives uden samtykke til:
SKAT, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), herunder Hvidvasksekretariatet, Nationalbanken og andre offentlige myndigheder, når Fynske Bank er forpligtet til videregivelsen
Andre pengeinstitutter m.v. til brug for korrekt registrering ved overførsel af penge
Kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre ved kreditvurdering og kundens misligholdelse af aftaler.
Indsigt i dine personoplysninger
Du kan få indsigt i, hvilke oplysninger vi behandler om dig, hvor de stammer fra, og hvad vi anvender dem til. Du kan få oplyst, hvor længe vi opbevarer dine data og eventuelle modtagere af dine data, i det omfang de måtte være blevet videregivet.
Adgangen kan dog være begrænset af lovgivningen, hensynet til andre personers privatlivsbeskyttelse og hensynet til vores forretningsgrundlag og forretningspraksis, ligesom vores knowhow, forretningshemmeligheder samt interne vurderinger og materiale kan være undtaget fra indsigtsretten.
Automatiske afgørelser, herunder profilering
Vi træffer automatiske afgørelser herunder profilering. Du har mulighed for at få indsigt i hvordan afgørelsen er truffet og konsekvenserne af behandlingen, og du har mulighed for en manuel behandling af en eventuel automatisk vurdering.
Berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger
Hvis de oplysninger, vi behandler om dig, er ukorrekte, ufuldstændige eller irrelevante, har du ret til at få oplysningerne rettet eller slettet med de begrænsninger der følger af lovgivningen. Medmindre oplysningerne er nødvendige for at gøre et retskrav gældende har du ret til, at vores behandling alene er begrænset til opbevaring, indtil oplysningernes korrekthed kan fastslås, eller det kan kontrolleres, om vores legitime interesser går forud for dine interesser.
Begrænsning af behandling
Hvis du bestrider korrektheden af de oplysninger, som vi har registreret om dig, eller har du gjort indsigelse mod den behandling, som oplysningerne er genstand for, kan du kræve, at vi begrænser behandlingen af disse oplysninger til opbevaring. Behandlingen er alene begrænset til opbevaring, indtil oplysningernes korrekthed kan fastslås, eller det kan kontrolleres, om vores legitime interesser går forud for dine interesser.
Hvis du har krav på sletning af de oplysninger, som Fynske Bank har registreret om dig, kan du i stedet anmode Fynske Bank om at begrænse behandlingen af disse oplysninger til opbevaring.
Hvis behandling af de oplysninger, Fynske Bank har registreret om dig, alene er nødvendig for at gøre et retskrav gældende, kan du ligeledes kræve, at øvrig behandling af disse oplysninger begrænses til opbevaring. Fynske Bank har mulighed for at foretage anden behandling, hvis det er nødvendigt for at gøre et retskrav gældende eller du har givet dit samtykke hertil.
Indsigelse mod behandling
Hvis vi behandler oplysninger om dig på baggrund af vores legitime interesse, har du mulighed for at gøre indsigelse mod behandlingen, medmindre der er vægtige legitime grunde til behandlingen.
Dataportabilitet
Hvis vi behandler oplysningerne om dig på baggrund af dit samtykke eller som følge af en aftale, og behandlingen foretages automatisk, har du ret til at få de oplysninger, du selv har leveret til os, udleveret i et elektronisk format.
Tilbagekaldelse af samtykke
Hvis du har givet samtykke til behandling af oplysninger, kan du til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Din tilbagekaldelse vil ikke berøre lovligheden af behandling, der er foretaget inden tilbagetrækning af samtykke.
Optagelse af Telefonsamtaler
Når du ringer til Fynske Bank, eller når vi ringer som opfølgning på din henvendelse, kan samtalen blive optaget.
- Banken er forpligtet til at optage og gemme samtaler, som kan føre til eller fører til en ordre med værdipapirer.
- Banken har en forpligtelse til at yde rådgivning i overensstemmelse med god skik reglerne. For at undgå misforståelser baseret på telefonisk rådgivning, er det derfor i begge parters interesse at kunne genhøre samtalen.
Optagelserne kan anvendes som dokumentation. Optagelserne anvendes ikke i uddannelsesøjemed.
Opbevaring af telefonsamtaler
Telefonoptagelser opbevares som udgangspunkt i 5 år i henhold til gengældende lovgivning. Undtagelsesvist kan Finanstilsynet anmode om, at oplysningerne er tilgængelige i 5 år.
Klager
Klager over Fynske Banks behandling af personoplysninger kan indbringes for Datatilsynet, Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K, tlf. 33 19 32 00, www.datatilsynet.dk.
Kontaktoplysning
Vi kan kontaktes på
Fynske Bank, Centrumpladsen 19, 5700 Svendborg,
Tlf.: 6221 3322
Mail: post@fynskebank.dk
CVR-nr.: 25802888.
Vores dataansvarlige kan kontaktes på telefon 6217 6545.
Ændring af Persondatapolitikken
Vi kan ændre Persondatapolitikken uden varsel.
Oplysning om ændring af Persondatapolitikken sker skriftligt, elektronisk eller ved annonce i dagpressen, med henvisning til, hvor på vores hjemmeside ændringerne kan ses.