Pligt til at dokumentere
Vi har først og fremmest pligt til at dokumentere vores kunders identitet, dvs. typisk med en kopi af pas eller kørekort og sundhedskort. Har vi ikke allerede kopier af dit ID, kontakter vi dig direkte. Hvis dit statsborgerskab ikke fremgår af vores oplysninger om dig, spørger vi også om det.
Du kan også opleve, at vi med jævne mellemrum spørger dig om de produkter og services, du forventer at bruge hos os, dine forventninger til betalinger på din konto, dine løbende transaktioner – og om du f.eks. planlægger at indsætte kontanter på din konto eller overføre penge til udlandet.
Hvad betyder det helt konkret for dig?
I praksis betyder det ikke det store for flertallet af vores kunder. I de fleste tilfælde har vi allerede de nødvendige oplysninger, men mangler vi oplysninger eller kopier af dit ID, så hører du selvfølgelig fra os.
Du må regne med at blive kontaktet flere gange i løbet af din tid som kunde i Fynske Bank. Det skyldes, at vi har pligt til at opdatere vores oplysninger om vores kunder med jævne mellemrum.
Spørgsmål og svar
Ifølge hvidvaskloven skal vi som bank kunne dokumentere overfor myndighederne, at vi ved, hvem vores kunder er, og hvordan de bruger banken. Det skal være med til at forebygge misbrug af det finansielle system.
Vores kendskab til kunderne skal blandt andet gøre os i stand til at reagere, hvis en kunde selv gør noget usædvanligt, eller hvis vi kan se, at der på andre måder sker usædvanlige transaktioner via kundens konti. Vi har nemlig pligt til at underrette myndighederne, hvis der er mistanke om, at en transaktion ikke er lovlig, f.eks. viser tegn på hvidvask eller terrorfinansiering.
Vi ved godt, at det kan virke besværligt for nogle af vores kunder, når vi beder om ID og/andre oplysninger. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til alles bedste, at vi efterlever lovkravene om kendskab til vores kunder.
Ja, som bank skal vi kunne dokumentere overfor myndighederne, at vi ved, hvem vores kunder er, og hvordan de bruger banken.
Vores forpligtelser til at opnå og vedligeholde vores kendskab til vores kunder følger særligt af hvidvasklovens § 11. Læs hvidvasklovens § 11 her.
Det fremgår ikke præcist af bestemmelsen, hvilke dokumenter vi som bank skal kræve af den enkelte kunde. Det fremgår af hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 2, at banken ”[…] skal kontrollere kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.”
Alle banker skal altså selv vurdere, hvilken dokumentation der er tilstrækkeligt for at opfylde loven.
I Fynske Bank anmoder vi derfor som udgangspunkt alle kunder om en kopi af billed-ID og sundhedskort, da vi mener, at det er den mest sikre måde at dokumentere, at kunden er den, som kunden udgiver sig for at være.
Som bank er vi forpligtet til at identificere kunder med højtstående offentlige hverv samt deres familier og nære samarbejdspartnere.
I hvidvaskloven kaldes disse kunder Politisk Eksponerede Personer (PEP) på grund af deres position og indflydelse i samfundet, og det kan derfor være nødvendigt for bankerne at indhente yderligere oplysninger.
Ja, det er helt afgørende for os, at du har tillid til, at vi passer godt på dine oplysninger.
Vi behandler som sædvanligt alle oplysninger om dig fortroligt og efter gældende lovgivning.
Du kan læse mere om vores behandling af personoplysninger her.
Ja, vi indhenter oplysninger om alle vores kunder. Vi kontakter dig direkte, hvis vi mangler oplysninger og/eller ID fra dig.
Som bank skal vi dokumentere overfor myndighederne, at vi ved, hvem vores kunder er, og derfor beder vi alle vores kunder om ID – også børn.
Du kan blive kontaktet på forskellige måder. Det kan være en besked i net- eller mobilbanken, et brev i e-Boks/postkassen, via telefonen – eller når du møder os i din afdeling, f.eks. til rådgivningsmøder.
Skal du snart til møde i banken, så tag derfor dit pas eller kørekort med.
Vær opmærksom på, at vi aldrig spørger om personlige koder, pinkoder, kopier af dit NemID eller andet, som kan give adgang til din netbank, mobilbank, kort, konti, e-Boks eller lignende.
Har du været kunde i mange år, undrer du dig måske over, at vi kontakter dig og beder om kopier af dit ID.
Vi ved selvfølgelig godt, hvem du er, hvad dit CPR-nr. er osv. – men som bank skal vi kunne dokumentere overfor myndighederne, at vi ved, hvem vores kunder er.
Vi er også forpligtet til at sørge for, at vores oplysninger om vores kunder altid er opdaterede. Du kan derfor komme ud for, at vi kontakter dig flere gange for at opdatere vores oplysninger om dig.
Vi er godt klar over, at det virker lidt besværligt og måske overraskende, men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til alles bedste, at vi efterlever kravet om dokumentation for vores kunders identitet.
Vi anbefaler, at du altid er på vagt overfor phishing. Vær opmærksom på, at du aldrig må udlevere dine personlige koder, pinkoder, kopier af dit NemID eller andet, som kan give adgang til din netbank, mobilbank, kort, konti, e-Boks eller lignende.
Har du fået et brev eller en netbankbesked?
I øjeblikket sender vi både breve og netbankbeskeder for at gøre vores kunder opmærksomme på, at vi mangler vigtige oplysninger. I disse breve og netbankbeskeder gør vi dig opmærksom på, at vi mangler vigtige oplysninger.
Er der links til hjemmesider i beskederne, går de aldrig direkte til log-on-sider.
Vi oplyser et telefonnummer, som du kan ringe til, hvis du har spørgsmål: Rådgiver eller support tlf nr. 62176560
Er du i tvivl om et telefonnummer, kan du altid finde vores nummer på hjemmesiden www.fynskebank.dk.
Når vi ringer til vores kunder, har vi en klar politik om, at vi ikke spørger om CPR-nr. Men ringer du tilbage til os – f.eks. efter vi har lagt en telefonbesked – kan vi bl.a. spørge om dit CPR-nr. så vi sikrer os, at det er dig, der ringer.
Beskeder i mobil- og netbank
Har du fået en besked i din mobil- eller netbank, kan du altid trygt trykke og klikke på links i beskederne.
Du skal kun sende/uploade kopier af dit ID, hvis vi har kontaktet dig og bedt dig om det.
Når vi kontakter dig, fortæller vi, hvordan du sender kopierne af dit ID.
Har du mobil- og/eller netbank, vil det typisk være dér, vi kontakter dig.
Hvis du får et brev eller et telefonopkald fra os om ID, vil vi typisk bede dig uploade digitale kopier via vores hjemmeside, der er en sikker forbindelse. Upload ID her.
Vi fraråder, at du sender personlige oplysninger via almindelig e-mail.
Selfies gælder ikke som billed-ID.
Ja, du kan trygt uploade dine filer via den hjemmeside, vi henviser til i vores breve.
Vi videregiver ingen af oplysningerne til 3. part eller andre af bankens partnere, og vi tager alle relevante forholdsregler for at beskytte vores kunders personoplysninger i overensstemmelse med lovgivningen. Hjemmesiderne er sikre forbindelser, hvor filerne bliver krypteret og gemt på bankens sikre systemer på lige fod med alle andre fortrolige oplysninger.
Denne vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i Danmark. Bor du i udlandet, skal du gå til ”Hvilket ID skal du uploade kopier af, når du bor i udlandet?”.
Vær opmærksom på
- Dit ID skal være gyldigt, dvs. ikke være udløbet.
- Selfies gælder ikke som billed-ID.
Hvilket ID skal du uploade?
- Dit pas eller et andet billed-ID, f.eks. kørekort.
- PLUS dit sundhedskort
Se oversigten over gyldigt ID nedenfor.
Har du ikke et gyldigt pas eller andet billed-ID?
Har du hverken pas, kørekort eller andet gyldigt billed-ID, skal du kontakte banken.
Gyldigt billed-ID
- Pas,
- Kørekort
Gyldigt ID uden billede
- Sundhedskort
Denne vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i udlandet.
Bor du i Danmark, skal du gå til ”Hvilket ID skal du uploade kopier af, når du bor i Danmark”.
Vær opmærksom på
- Dit ID skal være gyldigt, dvs. ikke være udløbet.
- Ud over ID skal du dokumentere eller bekræfte din bopæl – se nederst, hvilken dokumentation du skal uploade.
- Selfies, portrætfotos og lign. gælder ikke som billed-ID
Hvilket ID skal du uploade?
- Dit pas eller et andet billed-ID, f.eks. kørekort.
- PLUS dit sundhedskort.
- PLUS dokumentation for bopæl udstedt af udenlandsk offentlig myndighed.
Se oversigten over gyldigt ID og dokumentation for bopæl nedenfor.
Har du ikke et gyldigt pas eller andet billed-ID, skal du kontakte banken.
Se oversigten over gyldigt ID og dokumentation for bopæl nedenfor.
Dokumentation for din udenlandske bopælsadresse udstedt af offentlig myndighed.
Dokumentationen skal være aktuel og skal stå med latinske bogstaver. Det er vigtigt, at dit fulde navn og adresse fremgår af dokumentet.Du kan f.eks. sende et af følgende:
- Et dokument fra en offentlig myndighed i dit bopælsland hvis ikke dette er muligt
- En gyldig lejekontrakt.
- En regning for forbrug i forbindelse med din bolig (el, vand, varme, gas, bredbånd, kabel-TV eller forsikring).
- Et nationalt ID-kort fra dit bopælsland.
Gyldigt billed-ID
- Pas
- Kørekort
Gyldigt ID uden billede
- Sundhedskort
Denne vejledning er til børn, der bor i Danmark.
Bor dit barn i udlandet, skal du gå til ”Hvilket ID gælder for børn, der bor i udlandet?”.
Vær opmærksom på
- Barnets ID skal være gyldigt, dvs. ikke være udløbet.
- Kopierne skal være skarpe, og alle oplysningerne skal være tydelige.
- Selfies gælder ikke som ID.
Hvilket ID skal du uploade?
- En kopi af barnets pas
- PLUS en kopi af barnets sundhedskort
Har dit barn hverken et pas eller andet gyldigt billed-ID?
Hvis dit barn ikke har et pas, kan du i stedet uploade en kopi af barnets dåbsattest / navneattest.
Denne vejledning er til børn, der bor udenfor Danmark.
Bor dit barn i Danmark, skal du gå til ”Hvilket ID gælder for børn, der bor i Danmark?”.
Vær opmærksom på
- Barnets ID skal være gyldigt, dvs. ikke være udløbet.
- Ud over pas skal du dokumentere eller bekræfte barnets bopæl – se nederst, hvilken dokumentation du skal uploade.
- Kopierne skal være skarpe, og alle oplysningerne skal være tydelige.
- Selfies gælder ikke som ID.
Hvilket ID skal du uploade?
- En kopi af barnets pas
- PLUS en kopi af barnets sundhedskort.
- PLUS dokumentation for barnets bopæl – se listen nedenfor.
Har dit barn ikke har et pas kan du uploade dåbs- eller navneattest.
ID uden billede
- Sundhedskort samt
- Navneattest eller
- Dåbsattest
Dokumentation for barnets udenlandske bopælsadresse
Dokumentationen skal være aktuel og skal stå med latinske bogstaver. Det er vigtigt, at barnets fulde navn og adresse fremgår af dokumentet.Du kan f.eks. uploade en kopi af et af følgende dokumenter:
- Et dokument fra en offentlig myndighed i barnets bopælsland.
Hvis du har fået et brev om, at vi mangler kopier af dit ID, og du ikke uploader/indsender kopierne, vil vi efter et stykke tid sende dig en påmindelse.
I påmindelsen orienterer vi dig om tidsfristen, og hvad der sker, hvis vi ikke modtager kopier af dit ID, inden fristen udløber.
Hører vi stadig ikke fra dig, sender vi endnu et brev, hvor vi igen orienterer dig om tidsfristen, og hvad der sker, hvis vi ikke modtager kopier af dit ID.
Hvis vi fortsat ikke modtager kopierne af dit ID, vil vi efter en periode sende dig endnu et brev, hvor vi oplyser, at vi spærrer dine konti, kort m.v. Her kan du også læse mere om, hvad det konkret betyder for dig, og hvad du skal gøre for at ophæve spærringen (sørge for at sende kopierne af dit ID).
Er du foreningskunde, skal kontaktpersonen for foreningen aflevere både foreningsdokumentation og legitimationsoplysninger for fysiske personer i bestyrelsen.
Foreninger skal som udgangspunkt indlevere:
- Oplysninger om CVR-nr.; Udskrift fra Erhvervsstyrelsen/CVR.dk eller registreringsbevis fra SKAT
- Vedtægter, hvoraf det skal fremgå, hvem der kan tegne foreningen
- Seneste generalforsamlingsreferat
- Bestyrelsesreferat, der beskriver bestyrelsens konstituering
For alle fysiske personer i bestyrelsen, skal følgende indsendes;
- Gyldig pas eller kørekort
- Sundhedskort, som dokumentation for personens adresse
Hvorfor beder vi om legitimation og stiller spørgsmål?
Se med her og få svar på hvorfor det er vi stiller så mange spørgsmål og beder om alt den identifikation.