Skip to Main Content
Skrevet d. 02. oktober, 2024

Fra vognmand til væksteventyr


Som 59-årig er det lykkedes iværksætter Allan Karlskov at 10-doble omsætningen og skabe en blomstrende virksomhed med yderligere vækstpotentiale, men det har både krævet hårdt arbejde og et tæt samarbejde med Fynske Bank at nå dertil. - Vi havde ikke været her uden den rådgivning og tillid, vi fik fra vores bankrådgiver Bo, som både har hjulpet med likviditetsløsninger og strategiske beslutninger undervejs, siger han.

 

Allan Karlskov er en dem, der nogle gange bliver omtalt som vor tids rockstjerner.

Han er 59 år, udlært automekaniker og tidligere vognmand med 20 års erfaring fra speditionsbranchen, og så er han iværksætter.

Han har skabt arbejdspladser, 10-doblet omsætningen og drømmer om yderligere vækst i virksomheden, der holder til i store lokaler i udkanten af Kolding.

Der viser Allan Karlskov rundt i et slaraffenland af gavemuligheder i et showroom spækket med dansk design, nips og køkkenudstyr, men det har krævet hårdt arbejde, store beslutninger og en bank, der kunne se potentialet og støtte ham gennem kritiske perioder og andre udfordringer at nå dertil. 

For når man skal købe et sekscifret antal gaveartikler i årets første måneder og først sælger dem i højsæsonen helt op mod jul, kræver det stor likviditet og en hårfin balance mellem ønsket om yderligere vækst og økonomisk sikkerhed.

- Vi havde ikke været her uden den rådgivning og tillid, vi fik fra vores bankrådgiver Bo, som både har hjulpet med likviditetsløsninger og strategiske beslutninger undervejs. Jeg husker tydeligt de første møder, hvor vi kunne mærke, at han troede på os. Selvfølgelig har han undervejs stillet krav, men vi har altid fundet en god løsning, og når vi rammer vores højsæson, er jeg i dialog med ham ugentligt. Der er tale om rigtigt mange penge, og det er et kæmpe ansvar at sidde med, forklarer Allan Karlskov.

Fuld tillid fra banken

Han solgte sit speditionsfirma for år tilbage, da han med egne ord var blevet ”transporttræt” af lange arbejdsdage og konstante problemstillinger at tage sig af.

- Jeg trængte til at få en pause og har altid haft en passion for gastronomi og vin, og sammen med en god ven åbnede jeg en fysisk vinbutik. Jeg har købmandskab i blodet og elsker at glæde andre, så det udviklede sig, og vi fik hele gavemarkedet med ind over, fortæller Allan Karlskov, der gik på fuld tid i virksomheden i 2017 og troede, det ville være nemt.

Han havde sit netværk og et unikt sortiment af både vin og delikatesser, men på gavesiden havde han til at begynde med ikke de rigtige brands. Samtidig var Firmagaveshop dengang en mindre spiller på markedet og havde ikke samme købekraft som større konkurrenter. 

- Hvis man skal kunne købe ordentligt ind, skal man have noget volumen, og på det tidspunkt havde vi ikke nogen muskler at spille med. Jeg havde måske heller ikke de rigtige ansatte i begyndelsen, så det var en hård fødsel, men Fynske Bank troede på os fra dag ét, fordi de satte sig ind i vores forretning, og den tillid og det bånd, der er blevet skabt, betyder rigtigt meget for os, understreger Allan Karlskov.

Covid19 var en foræring

Det gjaldt ikke mindst i 2018, hvor Firmagaveshop flyttede til større lokaler, fordi Allan Karlskov var overbevist om, at vækstrejsen var i gang, og omsætningen ville stryge i vejret. Sælgerne havde også de rigtige varer med ud til potentielle kunder, men prisen var for høj, og Firmagaveshop stod ved en skillevej. 

Make it or break it?

Så kom Covid19-krisen, og den var en foræring for gavebranchen, fordi mange virksomheder gjorde en dyd ud af at påskønne medarbejdere i en svær situation.

Det blev et vendepunkt, og samme år landede Firmagaveshop en stor ordre, lukkede den fysiske vinbutik og flyttede til egne lokaler med stort lager.

- Jeg kan huske, at jeg stod ude i den enorme lagerhal og tænkte, at her kan vi bo i rigtig, rigtig mange år, men vi pakkede kun derude én jul, før vi manglede kontorpladser, fortæller Allan Karlskov.

Store krav til likviditet

I dag er omsætningen 10-doblet, der 10 fuldtidsansatte medarbejdere i Firmagaveshop, og i højsæsonen yderligere 30-40 medarbejdere til at pakke ordrer.

En del af forklaringen på væksten i Firmagaveshop er, at Allan Karlskov undervejs har sørget for at få de rigtige kompetencer med ombord. I første omgang allierede han sig med revisor Anders Poulsen, der har været 20 år i Deloitte. 

En vigtig beslutning, fordi forretningsmodellen stiller store krav til likviditeten. Ordrerne skal typisk lægges i årets første kvartal, hvor Firmagaveshop betaler en vis del af beløbet, inden det fulde beløb skal falde, når ordrerne bliver sejlet fra Østen og transporteret til Danmark.

Samtidig har det været nødvendigt at investere store summer i IT-systemer, som skal kunne håndtere mange besøgende på samme tid af året.

- 80 procent af vores omsætning kommer i Q4. Det er voldsomt og kræver rigtig stor likviditet. Derfor har det været vigtigt for os at få en strategisk tal-mand med, som kan visualisere vores vækstrejse, så banken får noget at forholde sig til. Det har været stærkt medvirkende til, at vi er kommet dertil, hvor vi er, siger Allan Karlskov.

Drømmer om salg

Senere fik han også Dorte Holm med som kompagnon med ansvar for salg, og sammen har de store ambitioner.

- Vi er ret hurtigt gået fra at drive en virksomhed med tre-fire medarbejdere til nu at være 10, og vi vil være nogle af dem, man snakker om, når man taler om medarbejdergaver. Det er en speciel branche, vi er i, fordi der er så stort et behov for likviditet, så vi har brug for en god bank, siger Dorte Holm.

Allan Karlskov Bred

Det betyder, at Firmagaveshop og Fynske Bank er i løbende dialog om, hvor meget virksomheden skal skrue på salgsknappen. Først i årets sidste måneder viser det sig for alvor, om årets arbejde bunder ud i den ønskede vækst og fremgang.

- Man kan sammenligne det med en fysisk gågade, hvor kunderne går og kigger på butiksvinduer, og det giver os selvfølgelig en indikation af salget, men det er først efter jul, at vi kender årets resultat, siger Allan Karlskov.
Sammen med Dorte Holm drømmer han om at udvikle virksomheden yderligere og inden længe gå ind på et eller flere udenlandske markeder.

-  Det er en sjov rejse at tænke den tanke, men vi er stadig en sommerfugl, der ikke har foldet vingerne helt ud endnu, men vi flyver og er på vej, siger Allan Karlskov.

Dem, man husker bedst

For regionsdirektør i Fynske Bank, Morten Skov, er det virksomheder som Firmagaveshop, der brænder sig tydeligst fast på nethinden.

Ikke blot fordi, at virksomheden i dag har udviklet sig til en veletableret forretning med mange medarbejdere, men fordi den er et eksempel på, hvordan Fynske Bank i Kolding har haft succes med at spotte de rigtige mennesker med en god iværksætteridé og efterfølgende vokse sammen med de spirende erhvervseventyr og bidrage med individuel rådgivning, finansieringsløsninger eller netværksmuligheder.

- Selvfølgelig er det fedt at lande en stor, etableret virksomhed som kunde, men der er ingen tvivl om, at de virksomhedsejere, jeg er tættest på i dag, er dem, vi har arbejdet sammen med og været sparringspartner for helt fra begyndelsen. De får en speciel plads hos os, og det vil også være dem, jeg husker bedst om 20 år, siger Morten Skov.