Skip to Main Content

Spørgsmål og svar om Apple Pay

Finde svar på de hyppigst stillede spørgsmål om Apple Pay.

FAQ om Apple Pay – find svar på hvilke enheder der virker, hvordan du tilmelder kort fra Fynske Bank, sikkerhed, betaling i butik og online, beløbsgrænser, mistet mobil og andre typiske problemer.

Enheder og styresystem

  • iPhone: Alle modeller med Face ID eller Touch ID, der er kompatible med Apple Pay. Det inkluderer iPhone 6 og nyere modeller. 

    Er Wallet ikonet synligt på din iPhone kan du benytte Apple Wallet. Du skal have den nyeste version af styresystemet installeret på din enhed for at kunne bruge Apple Pay.

  • Ja. Du kan også bruge Apple Pay på følgende enheder:

    • Apple Watch (alle serier)
    • iPad: Air 2, mini 3, mini 4, iPad (5. generation), iPad (6. generation), Pro
    • Mac computere med Touch ID
    • Mac computere fra 2012 eller senere, sammen med en iPhone eller et
    • Apple Watch med Apple Pay.
  • Nej, Apple Pay fungerer kun på kompatible Apple-enheder.

Brug og deling

  • Min bedre halvdel og jeg deler mobil, kan vi begge tilmelde betalingskort til den samme Apple Pay?

  • Nej. Dine kort er personlige, og du må ikke dele kort eller kortinformationer med andre, som det også fremgår af betingelserne.

  • Ja, du skal bare huske at slette dine kort, hvis du afleverer telefonen tilbage til firmaet.

Kort og tilmelding

  • Mastercard eller VisaDankort fra Fynske Bank.

  • Du skal bruge:
    * en kompatibel Apple-enhed
    * et Visa/Dankort eller et MasterCard fra Fynske Bank

  • Ja, du kan se dine tilmeldte kort i Apple Wallet, eller i kortoversigten i din mobilbank.

  • Du kan tilmelde helt op til 9 kort, men du kan maks. have et kort i 3 eller 5 Wallets.

  • Det kort, der står som valgt, vil være fremhævet. Har man mere end ét kort i Apple Pay, kan man skifte til et andet på skærmen, inden man gennemfører betalinger. Det gør du ved at "swipe".

  • Du kan bruge den kode som du har valgt til din Apple-enhed, eller bruge Face ID eller Touch ID.

  • Når du tilmelder din nye iPhone til dit Apple-ID, bliver dine kort i Apple Pay automatisk synkroniseret med over.

Betaling i butik og på nettet

  • I alle butikker der har kontaktløs funktion på betalingsterminalerne. Se efter ikonet for kontaktløs betaling eller Apple Pay-logoet.

  • Ja, men ikke alle netbutikker tilbyder muligheden endnu. Hvis netbutikken tilbyder betaling med Apple Pay, vil det fremgå ved valg af betalingsmuligheder (betalingskort, MobilePay osv.)

  • Ja, Apple Pay kræver ikke adgang til mobilnet eller wi-fi, for gennemføre en betaling.

  • Ja, du kan betale med Apple Pay, så samme måde som du kan betale med dit kontaktløse fysiske kort - også hvis terminalen er offline.

  • Ja. Har du en iPhone med Face ID, skal du trykke to gang på sidetasten for at aktivere Apple Pay. Bruger du en iPhone med Touch ID skal du holde en finger på fingeraftrykslæseren (hjem knap) for at aktivere Apple Pay.

  • Ja, du kan betale med Apple Pay på alle betalingsterminaler, der tager kontaktløs betaling - uanset hvilket land du er i.

  • Nej, Apple Pay fungerer på samme måde, uanset beløbets størrelse.

  • Apple Pay bruger NFC teknologi. Det er den samme teknologi som i dit kontaktløse betalingskort.

  • Betaler du med Visa-siden af dit Visa/Dankort, kan du bruge op til 25.000 kr., pr. løbende 30 dage. På øvrige korttyper gælder de samme grænser, som på dit fysiske kort.

  • Nej, det er ikke muligt.

Sikkerhed og data

  • Sikkerheden er høj. Apple Pay er ekstra sikker, fordi der ikke ligger kortoplysninger på telefonen, og der derfor ikke udveksles kortoplysninger mellem mobil og terminal. Der er altså ikke et kortnummer, der kan aflures.
    Ud over dette benyttes en række avancerede krypteringer af data.
    Skulle der alligevel ske et misbrug, vil du være ligeså godt dækket, som når du benytter betalingskort. 
    Vi anbefaler, at du sætter mobilen til automatisk at låse, når du ikke bruger den, så andre ikke kan få adgang til mobilen og Apple Pay.
    For at godkende betalinger med Apple Pay, skal du godkende med Face ID eller Touch ID. Da det er dit ansigt eller fingeraftryk der aflæses, er der heller ingen pinkode der kan aflures.
    Mister du din mobil, skal du øjeblikkeligt kontakte pengeinstituttet, så kortene i Apple Pay kan blive spærret.

  • Kontakt venligst udstederen af appen. I Betingelserne i Apple Pay er der afsnit om Privatlivspolitik. Der kan du læse om hvilke og hvordan data bliver registreret.

  • Kontakt venligst banken.

  • Nej, sikkerheden og godkendelse af betalinger med Apple Pay er baseret på Face ID eller Touch ID, samt din kode til din Apple enhed. Du behøver derfor ikke pinkode til at sikre dine kort i Apple Pay.

  • Dine kort er personlige og bør ikke deles med andre.
    Alle betalinger skal godkendes med Face ID eller Touch ID, som kraftigt begrænser risikoen for misbrug.

  • Ja, Apple Pay bruger Touch ID (fingeraftryk) eller Face ID (ansigtsgenkendelse) til godkendelse af betalinger. Kan Touch ID eller Face ID ikke genkende dig, vil du blive bedt om at indtaste koden til Apple-enheden.

  • Af sikkerhedsmæssige årsager har de to kort ikke samme kortnumre. Det, du ser på kvitteringen, er uddrag af dit virtuelle korts nummer.

Fejl og fejlfinding, kvitteringer og posteringer

  • Kontakt venligst banken.

  • Se status på dit kort i kortoversigten på mobiltelefonen. Her kan du se hvilke Wallets dit kort er "under oprettelse", "slettet" eller "aktivt".

  • Din enhed vil bede om adgangskode. 

  • Tjek kortets status i din mobilbank.
    Har du stadig problemer, så kontakt venligst banken.

  • Det er altid terminalen, der afgør, om en betaling er gået igennem. Se på terminalen eller din kvittering, hvis du er i tvivl.

  • Se venligst på terminalens display. Hvis terminalen melder fejl, så prøv igen.

  • Det kan du ikke. En Apple Pay-betaling, vil ligne en hver anden kortbetaling.

  • Ja, de seneste 10 transaktioner med det virtuelle kort kan ses i Apple Wallet

  • En betaling med Apple Pay betragtes som en international betaling, derfor vil betalingen først kunne ses efter nogle dage, ligesom hvis du bruger dit kort i udlandet.

Mistet eller stjålet og spærring

  • Kontakt banken med det samme, hvis du mister mobilen. Så kan vi spærre alle kort i Apple Pay. Du kan også gøre det selv via Find my iPhone i iCloud.

  • Kontakt banken og aftal, hvad I gør. Det afhænger af status på dine kort i Apple Pay. Du kan også se det selv via Find my iPhone i iCloud.

  • Hvis du sletter dine kort i Apple Wallet eller iCloud, spærres det virtuelle kort uden at dit fysiske kort spærres. Ellers kontakt banken.

  • Hvis dit fysiske kort bliver spærret eller lukket, bliver alle virtuelle kort forbundet til det også spærret.


    Kontakt banken for at løse problemet.

  •  Dit virtuelle kort er forbundet med dit plastickort, og hvis ikke dette er aktivt, kan du ikke benytte dit virtuelle kort.


    Kontakt banken for at løse problemet.

  • Dit virtuelle kort er spærret. Kontakt venligst banken.

  • Du sletter kortet i Apple Wallet eller i iCloud. Ellers kontakt venligst banken.

  • Kontakt venligst banken, så kan vi spærre alle dine kort.
    Har du fået stjålet din mobil, er det vigtigt, at du kontakter banken hurtigt. Du kan også selv gøre det i Find min iPhone i iCloud.

  • Det samme som hvis du mister et fysisk betalingskort, eller det bliver stjålet: Kontakter dit pengeinstitut og får det spærret. Du kan også selv gøre det i Find min iPhone i iCloud.

  • Der sker en automatisk opdatering, når det nye kort aktiveres.

  • Der sker en automatisk opdatering, når det nye kort aktiveres.