Fællesskab er også forretning
For Sylvia Zawistowska kan det være nærmest magisk at sætte sig op på sin motorcykel og fokusere fuldt ud på omgivelserne og nuet, men hun har savnet fællesskaber for kvinder, hvor det har været nemt at dele oplevelser og finde nogle af køre sammen med. Det har hun skabt med virksomheden SheRidez, der er blandt de 12 virksomheder, der er gået videre til finalen i Fynske Bank Startup Lab.
Vinden i ansigtet. Friheden. Udsigten og detaljerne i omgivelserne, som man ser på ny.
For Sylvia Zawistowska er det at køre motorcykel en måde at stresse af og lade op.
På to hjul og med en stærk motor under sig lukker hun ned for dagens tanker og gøremål, koncentrerer sig om trafikken, gasser op, bremser ned, navigerer og er blot til stede i den lydkulisse af afdæmpede indtryk, som trænger ind under hjelmen.
Der er tale om passion og hjerteblod. Noget, hun gerne deler med andre kvinder.
Derfor er Sylvia Zawistowska en af dem, der modigt har stillet sig op foran dommerpanelet i Fynske Bank Startup Lab for at få respons på sin forretningsidé og måske være så heldig at løbe med førstepræmien på 100.000 kroner.
- Der er flere og flere kvinder, som kører motorcykel, men vi mangler en platform, hvor man kan lave spontane aftaler om at køre sammen, planlægge events og skabe et fællesskab. Motorcykelklubberne er et mandsdomineret fællesskab, men jeg har med appen SheRidez skabt et trygt forum for kvinder, fortæller Sylvia Zawistowska.
Deler oplevelser
Hun er født og opvokset i Polen, men kom til Danmark for 16 år siden, og hun har kørt motorcykel de seneste fem år. Nogle gange til og fra arbejdet som Scrum Master i virksomheden GN Group. Andre gange i fritiden, hvor hun godt kan finde på at pakke en rygsæk og sætte sig op på motorcyklen, uden at vide præcis hvor turen fører hende hen, eller hvor hun skal overnatte.
Sylvia Zawistowska er den eneste i sin vennegruppe, der har en motorcykel. Derfor har hun haft behov for at række ud til andre for at finde nogle at køre med. Mange steder findes der traditionelle motorcykelklubber, men miljøet er typisk noget andet end det, hun søger.
- Mange tror, at kvinder udelukkende går efter at danne nye venskaber og nære relationer med hinanden. Det vil vi også gerne, men mange gange vil vi bare mødes og køre en tur sammen, fordi det er rart at være flere. Vi taler ikke nødvendigvis sammen undervejs, for det er svært, men vi deler alligevel oplevelsen på en intuitiv måde, forklarer hun.
Indimellem oplever hun ligefrem, at det kan være magisk at køre motorcykel og koncentrere sig om trafikken uden mulighed for at overtænke problemstillinger.
Forretning omkring fællesskab
Med appen SheRidez lægger Sylvia Zawistowska sig forretningsmæssigt op ad en større tendens omkring communitytanken, hvor sportstøjmærket Planet Nusa er et af de mest lysende eksempler på, hvordan man ved at opbygge et stærkt fællesskab om sit produkt via sociale medier kan opnå stor, kommerciel succes.
For Sylvia Zawistowska er udviklingen af SheRidez kun lige begyndt.
Derfor har hun også brug for input til at udvikle idéen til en forretningsmæssig succes, og det er årsagen til, at hun har meldt sig til Fynske Bank Startup Lab.
I november mødes finalisterne til to workshops og en bootcamp, hvor deltagerne får rådgivning og sparring, inden finalen afvikles på Koldinghus den 29. november.
Alle finalisterne er fundet.
Udover Sylvia Zawistowska og SheRidez er Odense-virksomhederne Nordic Phantoms, CustomiseMe og Live Equipe videre. Fra Kolding er det Drone Eksperten, G1GT, Keep Ukraine Going. Fra Svendborg er det Oculare, og fra Aarhus er det Caddy Cruiser, Connecting Grounds, Krydr og Lumant.