Nyt Masterclass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder SMV’er på til en foranderlig verden
Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny Masterclass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring fra strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på at styrke virksomhedernes modstandskraft.
Innovation er et håndværk, og man behøver hverken være Steve Jobs, Elon Musk eller have en genial idé for som virksomhed at kunne revolutionere sin niche.
Det er budskabet fra den internationalt anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens, der har arbejdet med strategi i mere end 200 virksomheder og blandt andet har haft store virksomheder som Bayer, Lego, Microsoft og senest den engelske forsvarskommando blandt sine kunder.
Han brænder imidlertid mindst lige så meget for at gøre en forskel i de små og mellemstore virksomheder, og nu får 15-20 fynske SMV’er muligheden for at blive introduceret til og arbejde med Michael N. Wilkens’ mest virkningsfulde redskaber indenfor strategi og innovation.
Som noget nyt introducerer Fynsk Erhverv og Fynske Bank nemlig efteruddannelsesforløbet Masterclass, der bliver afviklet i første kvartal af 2025 med overskriften ”Strategi og innovation – Sådan skaber du vækst og modstandskraft i en foranderlig verden”.
Udgangspunktet er, at levealderen for virksomheder er blevet markant kortere på grund af samfundets stadigt stigende kompleksitet, den teknologiske udvikling, globalisering og ændrede forbrugermønstre.
Tidligere levede en virksomhed måske 60 år. I dag er det i gennemsnit 15. Det stiller nogle helt andre krav til ledelsen.
- Tager man strategibøgerne fra 80’erne, 90’erne og 00’erne, så handler de alle sammen om at optimere de eksisterende forretningsmodeller og gøre dem mere effektive. Det hjælper bare ikke, hvis forretningsmodellen har en meget kort levetid. I dag er det i højere grad evnen til at skabe innovation og konstant forandring i din forretningsmodel, der er afgørende, siger Michael N. Wilkens.
Bedre omsætning fremfor mere
Han har arbejdet med virksomhedsstrategi siden 1990’erne og oplever, at stort set alle virksomheder fokuserer på vækst, men der kan være mange grunde til, at den strategi fejler. Man kan være i et nedadgående marked, mangle kompetencer eller kapital, men det behøver ikke forhindre ledelsen i at udvikle virksomheden på en måde, der skaber værdi.
- Tanken er at skabe bedre omsætning fremfor udelukkende mere omsætning. Det gør man ved at fokusere på forudsigelighed ved at skabe længere aftaler og tættere relationer med kunderne. Det kan lyde defensivt, men sådan opfatter jeg det på ingen måde. Man kan sagtens skabe værdi i en virksomhed ved at fokusere på sammensætningen af omsætningen i stedet for blot at kigge på toplinjen. Det handler om at eliminere usikkerheden i efterspørgslen, forklarer Michael N. Wilkens.
Microsoft er et godt eksempel på en virksomhed, der har skiftet fra en usikker forretningsmodel, hvor man solgte licenser, til en abonnementsløsning, hvor man har et fast indtægtsgrundlag at arbejde videre fra år efter år.
Af danske virksomheder bruger Michael N. Wilkens Mærsk og Novo Nordisk som et eksempel på sin måde at arbejde på.
- Mærsk er Danmarks største virksomhed med en værdiansættelse på 200 milliarder kroner. Novo Nordisk er Danmarks syvendestørste virksomhed, men Novo har en værdi på 4000 milliarder. Altså 20 gange så meget. Det skyldes, at Novo laver lange 10-15-årige aftaler med regeringer, og når folk begynder at bruge deres medicin, kommer de til at gøre det resten af livet. Der er en enorm forudsigelighed i Novos forretningsmodel, og så kan man bygge ovenpå omsætningen hele tiden i stedet for at starte forfra, hver gang det bliver den 1. januar, forklarer Michael N. Wilkens.
Behov for nye kompetencer
Han har før faciliteret forløb, der ligner det Masterclass-forløb, som Fynsk Erhverv og Fynske Bank nu udbyder, men de har typisk været støttet af offentlige midler.
- Jeg synes, det er godt set af Fynske Bank at gå med i projektet og på den måde skabe et link til finansieringsmuligheder, siger han.
For Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, er det et scoop at få Michael N. Wilkens til at stå i spidsen for det nye Masterclass-forløb, som Fonden for Fynske Bank har støttet med en donation på 100.000 kroner.
- Vi glæder os over, at vi sammen med Fynske Bank nu har mulighed for at tilbyde en række fynske virksomheder en Masterclass i strategi og innovation. Vi kender Michael Wilkens og de modeller, han arbejder med, og det vil med garanti gøre en forskel for de virksomheder, der deltager, siger hun.
For Jan Reifling, der er regionsdirektør i Fynske Bank, er det oplagt, at Fonden for Fynske Bank støtter projektet, som er med til at udvikle de fynske virksomheder til at agere i en stadigt mere kompleks verden.
- Fremadrettet vil det være afgørende, at vi i vores virksomheder har evnen til at skabe både vækst og modstandskraft. Michael er en af verdens bedste til strategisk kompetenceudvikling, og i en omskiftelig verden er der brug for nye kompetencer. Dem vil vi som bank gerne være med til at understøtte, at endnu flere fynske virksomheder kommer i besiddelse af, og vi glæder os til at følge forløbet, siger han.
Om Masterclass-forløbet:
Der er plads til 15-20 virksomheder, og hver virksomhed anbefales at stille med to deltagere i forløbet.
Virksomhederne mødes til to fysiske workshop-dage i februar og marts 2025. Derudover modtager de deltagende virksomheder individuel sparring to gange i forløbet.
Udgangspunktet er praksisnært, og arbejdet tager udgangspunkt i den enkelte virksomhed.
Der vil ikke blive optaget konkurrerende virksomheder i forløbet.
Om Michael N. Wilkens:
Michael N. Wilkens har arbejdet med udvikling af virksomhedsstrategier hele sin karriere.
Blandt kunderne er blandt andre store virksomheder som Lego, Microsoft, Bayer, Dell, Arla og den engelske forsvarskommando, men Michael N. Wilkens brænder også for at hjælpe SMV’er, hvor han hurtige kan se resultater af indsatsen. Herhjemme har han blandt andet arbejdet med Ecreo, Bentsen og Linak.
Han har tre forretningsområder: Gennem virksomheden Strategyzer, hvor han er partner, arbejder han med store virksomheder. Det er Strategyzer, der har udviklet de værktøjer, som Michael N. Wilkens bruger.
I regi af PinPointers laver han strategi i mellemstore virksomheder, og derudover er han bestyrelsesmedlem i 10 danske virksomheder. I de seks af dem er han bestyrelsesformand.