Skip to Main Content

Gode råd om handel på internettet

Du kan handle godt og sikkert på nettet, bare du er opmærksom på, hvem du handler med.

Frihed under ansvar

Nethandel gør det nemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Herunder finder du nogle gode råd.

 

Inden du handler:

  • For at være sikker på at den butik, du handler med er en “ægte” butik, anbefaler vi at du har tilmeldt dit kort til MasterCard Identity Check, Verified by Visa eller Dankort Secured by Nets.
    Tilmeld dit kort her

  • Tjek det firma du vil handle med, så du ikke bliver snydt. Du kan undersøge andre kunders erfaringer med pågældende firma på trustpilot..
    Tjek trustpilot her

  • Tjek at hjemmesiden har en sikker forbindelse. I de fleste browsere kan du se at forbindelsen er sikker, hvis der findes et ”hængelås ikon” i adresselinjen.

  • Tjek hjemmesidens forretningsbetingelser og også leveringsbetingelser, hvor du kan læse om dine rettigheder ved f.eks. reklamationer/returnering, samt hvem der betaler en eventuel forsendelse.

  • Tjek hjemmesiden for kontaktoplysninger, så du kan være sikker på at kunne komme i kontakt med firmaet, hvis noget går galt.
    • Firmaets telefonnummer
    • Firmaets adresse
    • Firmaets e-mailadresse
    • Firmaets CVR nr.

  • Tjek hjemmesiden for et fornuftigt sprog. Hvis teksten ligner noget der er oversat med Google oversæt og som er fyldt med stavefejl, er der stor sandsynlighed for at hjemmesiden er falsk.

  • Ved køb på udenlandske sider, vær da opmærksom på hjemmesider udenfor EU – her gælder særlige regler for betaling af moms og told.
    Se regler.

  • Fortrydelsesregler inden- og udenfor EU er ikke altid ens. Du har ikke lovmæssig returret ved handel uden for EU.
    Se regler her

  • Pas på sider, hvor du bliver opfordret til at spekulere i valutaforretninger. Det kan være ”rene lotteri-sider”, hvor du aldrig ser dine penge igen. Da der er tale om ”pengeoverførsler” kan vi ikke hjælpe dig med en indsigelsen. 

 

Når du handler:

  • Pas på alt for gode tilbud på mærkevarer og lignende. Læs om kopivarer her. Hvis noget er meget billigt og måske er ”for godt til at være sandt”, er det højst sandsynligt ofte bedrag.

  • Hvis du bestiller en prøvepakke. Det kan ofte være forbundet med et abonnement på en vare. Læs her om snyd med prøvepakker.

  • Betal altid med enten MasterCard, VisaDankort (Visa-delen) eller MobilePay, så kan vi i mange tilfælde hjælpe dig med at få pengene retur, hvis:
    • varen ikke bliver leveret
    • varen ikke er som beskrevet

  • Overfør aldrig pengene fra din Netbank.

  • Oplys aldrig dine kortoplysninger (kortnummer samt sikkerhedskoden) til andre personer. Læg kun disse ind i hjemmesidens betalingsmodul.

  • Oplys aldrig PIN-koden til dit betalingskort.

  • Hver gang du handler på nettet, er det en god idé, at gemme dokumentation på de transaktioner, du har foretaget, i form af kopi af ordrebekræftelse, betalingskvitteringer, gerne salgs- og leveringsbetingelser.

 

Når du har handlet:

  • Tjek dine posteringer på dine konti.

  • Du kan ikke fortryde et køb ved blot at spærre dit kort.

  • Læs om dine rettigheder på www.forbrug.dk og www.forbrugereuropa.dk.

  • Er du utilfreds med din handel, skal du altid først prøve at løse tvisten med butikken, før vi måske kan hjælpe dig.